Skip to main content

Ο νέος δίσκος του Bob Dylan είναι ένα ποιητικό ημερολόγιο.

Ο νέος δίσκος του Bob Dylan είναι ένα ποιητικό ημερολόγιο.

Στις μέρες της καραντίνας και της συχνής γκρίνιας ήταν ελάχιστοι οι καταξιωμένοι μουσικοί που απέδειξαν τη δημιουργικότητα και την ανησυχία τους για τα κείμενα των ημερών. Τι κρίμα… Να είσαι μπροστά σε μια μοναδική ιστορική στιγμή και να αναλώνεσαι σε μότο του στυλ Support Art Workers. Ίσως απλά για να είσαι ένας από αυτούς, για να ανήκεις κάπου.

Το χαστούκι ήρθε από τους Rolling Stones και το “Living in a Ghost Town” στις 23 Απριλίου, ενώ προηγήθηκε κάποια μεσάνυχτα ένα μήνα πριν το 17λεπτο “Murder Most Fool” του Bob Dylan. Χωρίς να ήταν αυτοί οι μοναδικοί μουσικοί που ενεργοποιήθηκαν, αξίζει μια μνεία στις ενέργειές τους. Είναι άραγε σημαντικό για την ιστορία να αναγραφούν οι ηλικίες τους; Προφανώς όχι, αφού αποτελούν τα πρόσωπα που πολύ απλά θα μπορούσαν να είναι οι ονειρεμένοι παππούδες μας. Όμως ανησύχησαν και συνέχισαν. Με τον τελευταίο να επιλέγει αυτό το δύσκολο από άποψη κάθε είδους πωλήσεων καλοκαίρι, να κυκλοφορήσει ένα δίσκο 58 χρόνια μετά το ντεμπούτο του!

Στις μέρες των έντονων κοινωνικών αντιδράσεων, των ψεύτικων πολιτικών υποσχέσεων και της τρομολαγνείας ο Bob Dylan βρίσκει έδαφος να θυμηθεί την επανάληψη όλων αυτών στο πέρασμα της ζωής του και να διανθίσει με μύθους και ποίηση αυτά που η ιστορία καταγράφει τώρα. Υπήρξαν συναυλίες μέσα από υπνοδωμάτια, διαδικτυακά σύνολα και συνεργασίες, συλλογές γεμάτες λιγότερο γνωστούς μουσικούς και αρκετή ψηφιακή δημιουργία (σχεδόν θόρυβος) χαμηλής εμβέλειας και προβολής. Εδώ όμως υπάρχει η βαρύτητα της υπογραφής και η σχεδόν ποιητική συνέπεια ενός τροβαδούρου που δεν παύει στα 79 του να υποστηρίζει τους τίτλους και τη φήμη του.

Ο δίσκος “Rough and Rowdy Ways” κυκλοφόρησε στις 19 Ιουνίου. Μέσα από απλές μελωδίες συνοδεύει ένα σύνολο λέξεων, κατάλληλα τοποθετημένων ώστε να καταλαβαίνεις ότι ο δημιουργός βρισκόταν παρόν στον αιώνα που πέρασε και με μελαγχολία αρνείται να ασκήσει την εύκολη κριτική, αλλά θέλει να ζωγραφίσει το παρόν και να το αφήσει λαξεμένο σε μαρμάρινη πλάκα να χάσκει ανάμεσα στην πληθώρα της γρήγορης πληροφόρησης και τη μανία της εφήμερης προβολής.

“I Contain Multitudes”
Μια κόκκινη Κάντιλακ κι ένα μαύρο μουστάκι / Δαχτυλίδια στα δάχτυλά μου που λάμπουν κι αναβοσβήνουν / Πες μου τι έρχεται μετά; Τι πρέπει να κάνουμε εμείς; / Η μισή ψυχή μου, μωρό μου, ανήκει σε σένα / Διασκεδάζω και παίζω με όλους τους νέους φίλους μου.

Υπάρχει ένα ποίημα του Walt Whitman με τον τίτλο «Τραγούδι του εαυτού μου», πιθανόν το γνωστότερο αν μπορεί να ειπωθεί κάτι τέτοιο για έναν ποιητή του σώματος και της ψυχής, ειδικά γι’ αυτόν που σμίλεψε με λέξεις την ανθρώπινη τόλμη κι απόγνωση. Εκεί σκύβει αρχικά ο Dylan και μεταξύ άλλων αποτείνει τιμές στον Poe και τον William Blake, στον Beethoven και τον Chopin, στην Anne Frank και τον Indiana Jones, στους Rolling Stones και τους άπληστους γέρους ανάμεσα από τα κακά πλήθη. Κι αυτά μόνο στα πρώτα 4 και μισό λεπτά του νέου δίσκου του που δεν αναγράφει καν το όνομά του απέξω…

Αυτά τα τραγούδια εμφανίστηκαν ήσυχα κι αθόρυβα τους περασμένους δυο μήνες. Μέσα στην μυθιστορηματική πανούκλα, ο Dylan δίνει στον εαυτό του την επιλογή ανάμεσα στο ένα και το δύο κι αναρωτιέται τι θα έκανε ο Ιούλιος Καίσαρας στη θέση του. Αναμιγνύει αμερικάνικα blues και αιώνιο rock ‘n’ roll, σχεδόν νεκρανασταίνει κινηματογραφικούς ήρωες, συγγραφείς και μουσικούς, επαναδιαπραγματεύεται με τον εαυτό του αυτά που στιγμάτισαν την ιστορία και μαλακώνει τη φωνή του χωρίς καμία επιτήδευση. Τραγουδοποιός που φτιάχνει το δικό του τερατούργημα (Frankenstein) με παραπομπές από Shakespeare και ατάκες από τις πρώτες στιγμές των κινηματογραφικών αριστουργημάτων μέχρι τις σειρές του Netflix, κάνει το τελευταίο road trip με μόνη παρέα το ραδιόφωνο να του θυμίζει τη ζωή που άφησε πίσω και καταγράφει κάθε μνήμη δική του και συνάμα δική μας.

Στο τέλος επικαλείται τη Μνημοσύνη, την Τιτάνιδα κόρη του Ουρανού και της Γαίας, μητέρα του Δία και των Μουσών, υπεύθυνη για την παράδοση των δυνάμεων του λόγου προς τους ποιητές και τους βασιλείς. Δηλώνει ερωτευμένος με την κόρη της Καλλιόπη, την μεγαλύτερη και ευγενέστερη από τις μούσες, προστάτης της Ρητορικής και της Ποίησης. Εξομολογήσεις είναι αυτές, χρειάζονται χρόνο…

Ο νέος δίσκος του Bob Dylan είναι ένα ποιητικό ημερολόγιο.



Popular posts from this blog

STAR.GATE – “The Dream”

Είναι καλό να μιλάς όταν έχεις κάτι να πεις. Να τραγουδάς όταν το τραγούδι σου αξίζει. Να κυκλοφορείς τη μουσική σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Να δείχνεις ότι γουστάρεις αυτό που κάνεις, ότι το δούλεψες μέχρι να το λατρέψεις και μετά το έστειλες έξω στον κόσμο να κάνει το ταξίδι του. Αυτό είναι ευδιάκριτο στο νέο “Miracle” των Star.Gate από τη Θεσσαλονίκη. Η μπάντα που είναι γνωστή για τις άριστες melodic metal συνθέσεις της έχει κυκλοφορήσει τέσσερα άλμπουμ από το 2004. Το πρώτο κι ομώνυμο, σε κλασικά Heavy Metal μονοπάτια, την αναγέννησή τους “Reborn” εννιά χρόνια μετά όπου τονίσανε τον neoclassical και power metal – hard rock ήχο τους όπως και στο επόμενο “Longing for Light” του 2016, για να φτάσουν σήμερα στο όνειρό τους “The Dream”. Εδώ κάνουν πραγματικότητα αυτά που έδιναν λίγο – λίγο όλα αυτά τα χρόνια. Με ωριμότητα, μεστές συνθέσεις και παραγωγή που αναδεικνύει τα τραγούδια τους, παρουσιάζουν ένα έργο σύγχρονου melodic metal με αρκετές πινελιές συμφωνικ

Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier

ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier Δημήτρης Τσιρώνης Σεπτέμβριος 2, 2020 Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier https://open.spotify.com/episode/5jG5tT0G85FxY0QkwyDV2M Στο δωδέκατο επεισόδιο των Beater Casts, ο Δημήτρης Τσιρώνης σου διαβάζει απόσπασμα από το βιβλίο «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier. «Εσάς; Τι θα σας έλειπε περισσότερο, αν ήταν να χαθεί για πάντα από τη ζωή σας;» Αυτό αναρωτιέται η διακεκριμένη ανθρωπολόγος Françoise Héritier (Φρανσουάζ Εριτιέ) συνθέτοντας σταδιακά ένα μωσαϊκό μικρών προσωπικών «τίποτε», με τον αναγνώστη να βρίσκει τον εαυτό του τρώγοντας πεταλίδες πλάι στο κύμα, βγάζοντας ένα πετραδάκι από το παπούτσι του, παλεύοντας στα ψεύτικα με έναν φίλο, χουζουρεύοντας το πρωί στο κρεβάτι. (από την περιγραφή του βιβλίου) Το Αλάτι Της Ζωής Γράμμα σε έναν φίλο Heritier, Francoise Εκδόσεις: Κέλευθος Σελίδες: 128 Επιμελητής: Παπαγιαννοπούλου, Δέσποινα Ημερομηνία Έκδοσης: 16/4/2013 Μουσική Miles Davis – Rubberban

Σεπτέμβριος 2020 Κάτι καλό να ακούσω;

Pedro Rebelo - Listen to me/Auditório (Crónica, 2020) Ο Πέτρος ο Ρέμπελος είναι ένας Πορτογάλος ακαδημαϊκός καλλιτέχνης. Δημιουργεί κι εκθέτει τα ηχητικά του έργα σε διάφορα σύγχρονα μέρη ολόκληρου του κόσμου. Στη δεκαετία του 2000 είχαν εμφανιστεί και κάποιες πιανιστικές συνθέσεις κι ερμηνείες του σε λιγότερο πειραματικές jazz φόρμες. Τον Σεπτέμβριο του 2020 μέσω της Crónica κυκλοφορούν δύο νέα έργα του. Το πρώτο απευθύνεται στην ελίτ των συλλεκτών φυσικής μορφής μουσικής με τίτλο «Auditório» σε μία εξεζητημένη βινυλιακή έκδοση σε κουτί συνοδευόμενη από μεταξοτυπία και βιβλιαράκι (όχι καταθέσεων!). Η πρώτη πλευρά περιλαμβάνει την επανασύνθεση μέρους περσινού installation στη Λισσαβώνα με χρήση νέου ηχητικού υλικού της αρχικής που μέρος της παρουσιάζεται στη δεύτερη πλευρά. Η επόμενη κυκλοφορία παρουσιάζεται με τον τίτλο «Listen to me» κι έρχεται σε απλή κασετούλα για θνητούς. Περίεργοι ήχοι από μηχανήματα, επιπλέον εφέ, εναλλαγή ταχυτήτων και ηχητικές καταστάσεις που επιμηκύνονται σε