Skip to main content

Cine Ελλήσποντος - Σήμερον Λάιβ!

Υπήρχε μια εποχή που οι σκηνοθέτες του ‘Dark’ θα έπρεπε να αναζητήσουν ιστορικά στοιχεία για να την εντάξουν στην τρέχουσα τρίτη σεζόν. Η διετία 1989 - 1990 στη Θεσσαλονίκη. Τότε που οι οπαδοί της μέταλ μουσικής ξέρανε μόνο τα βασικά από τις ελάχιστες ραδιοφωνικές εκπομπές και το παράνομο Ράδιο Ακρόπολις, από τα φωτοτυπημένα φανζίνς κι από το Metal Hammer. Όταν τα μαλλιά ήταν πάντα λυμένα, οι γυναίκες απουσίαζαν από τις παρέες και τα λεωφορεία ήταν λίγο καλύτερα από σήμερα! Όταν η "τρύπα του Κούβελα", το Δημοτικό Ραδιόφωνο Θεσσαλονίκης (FM100-FM100,5-FM101) έπαιζε μόνο Αντώνη Κανάκη και την παρέα του, η ΕΡΑ είχε μία εκπομπή που ζητούσαμε τραγούδια με γράμματα και η Δημοτική Τηλεόραση Θεσσαλονίκης (TV100) έβαζε συνέχεια παράνομα ταινίες τα βράδια από ενοικιαζόμενες βιντεοκασέτες.
Τριάντα χρόνια πριν λοιπόν εντοπίζεται ένα κενό στον ελληνικό βορειοελλαδίτικο Matrix! Όχι σε σχέση με την πολιτική και τις φατρίες. Αλλά στη μουσική. Κάποιοι άνθρωποι, είτε από μεράκι, είτε γιατί μυρίστηκαν κέρδη αρχίζουν να βάζουν την πόλη στο συναυλιακό καλαντάρι. Το μαγαζί που δέχτηκε εύκολα να υποδεχτεί μουσικούς και κοινό ήταν ο Ελλήσποντος.
Μέχρι τότε η Θεσσαλονίκη προσπαθούσε να ανακαλύψει δειλά τη ντόπια μέταλ σκηνή ζωντανά σε αυτόν το ναό του κέντρου απέναντι από την ΔΕΘ με FlamesNorthwind (νομίζω ποτέ δεν έπαιξαν εκτός Θεσσαλονίκης), DeceptorAcetic VoiceVavelSarissa και λίγο πιο πριν τους ΚΟΝΑΝ. Ήταν τα τέλη της δεκαετίας του '80, κανένα μεγάλο συγκρότημα δεν είχε επισκεφτεί την χώρα που στους ρυθμούς του τότε Σοσιαλιστικού κινήματος και του ηγέτη Παπανδρέου, έμπαινε πια στα ημερολόγια των ευρωπαϊκών τουρνέ.
Αυτό το μπαμ έγινε την εθνική επέτειο της 25ης Μαρτίου του έτος 1989. Πιθανόν και η πρώτη μεγάλη συναυλία για το κοινό της λίγο πιο ακραίας μουσικής στη συμπρωτεύουσα. Αμέσως μετά την όπως πάντα μεγαλειώδη παρέλαση και τον ακόμα πιο μεγαλειώδη καφέ στην παραλία κάποιοι άρχισαν να μαζεύονται κάτω από το συντριβάνι στα Πανεπιστήμια. Εκεί, στον Ελλήσποντο της Αγγελάκη, έναν κινηματογράφο γνωστό στους ανηλίκους για τις τσοντο-ταινίες του κι αργότερα για το σκυλάδικο πρόγραμμα με τα γαρύφαλλα στους παλιο-Σαλονικιούς των 90s, παίζουν ζωντανά οι Kreator! Στα πλαίσια της προώθησης του εξαιρετικού τέταρτου δίσκου τους ‘Extreme Agression’ που κυκλοφόρησε το καλοκαίρι και έχαιρε μεγάλης εκτίμησης από το διψασμένο ελληνικό κοινό. Τόσο που το συγκρότημα γύρισε το βίντεο-κλιπ του ‘Betrayer’ στην Αθήνα με σκηνές από το live και από την Ακρόπολη και άλωσαν την επόμενη μέρα τη Θεσσαλονίκη! Εκείνη την εποχή το ‘Headbangers Ball’ έκανε τεράστια διαφήμιση στη χώρα μας με τις συνεχόμενες προβολές του βίντεοκλιπ! Έτσι έγινε η αρχή μιας διετίας γεμάτης thrash metal και μιας γενιάς που γαλουχήθηκε με ζωντανές συναυλίες κι οι παλιοί έχουν ακόμα να το λένε. Με αρχή τους Kreator (άλλη μια σύμπτωση με το σκηνοθετικό ιστό της σειράς Dark!) και συνέχεια με τεράστια ονόματα της thrash metal σκηνής.
Την επόμενη εθνική εορτή του έτους και πάλι υπήρχε αντίστοιχη συναυλία με τους επίσης γερμανούς thrasers Destruction στο ίδιο μέρος (ή στο σινεμά ΑΡΓΩ στη Σχολή Τυφλών;) στις 26 Οκτωβρίου του 1989! Ο Ελλήσποντος πια γίνεται το στέκι των μεταλλάδων που μαζεύουν τα χιλιάρικα (γύρω στις 2.500 δραχμές τότε, σημερινά 7,5 ευρώ!) για τις συναυλίες στον κινηματογράφο, έχοντας μεταμορφωθεί πια σε συναυλιακό χώρο.
Λίγο πριν τελειώσει το σωτήριο έτος εμφανίζονται οι Candlemass (16/12/1989). Ενώ την επόμενη χρονιά έρχονται οι Running Wild με τους Rage (17/02/1990), οι crossover D.R.I(28/04/1990), ο πάντα αγαπητός Kai Hansen με τους Gamma Ray (6/10/1990), οι τεράστιοι Sacred Reich (20/10/1990), οι επικοί Fates Warning με Sanctuary (27/10/1990) και οι κατάμαυροι Venom (1/12/1990).
2 Φεβρουαρίου το 1991 ξανά στον Ελλήσποντο, που πια αποκαλείται Θέατρο, οι Kreator εμφανίζονται στα πλαίσια της Torture over Europe tour! Ενάμιση χρόνο μετά την αρχή όλων και στα πλαίσια της προώθησης του τελευταίου thrash δίσκου τους ‘Coma in Souls’, πριν αρχίσουν τους πειραματισμούς τους με λοιπά είδη. Την μεγάλη τριάδα του γερμανικού thrash ολοκληρώνουν το φθινόπωρο του ίδιου έτους οι Sodom (5/10/1991).
Αυτά τα δύο χρόνια ήταν ονειρικά για τους μουσικόφιλους της Θεσσαλονίκης. Τα ονόματα που είδαν κι άκουσαν ζωντανά άναψαν μια φλόγα στις καρδιές τους. Συγκροτήματα σχηματίστηκαν, demo ηχογραφήθηκαν, φανζίν γράφτηκαν και οι παρέες άρχισαν να ανταλλάσσουν κασέτες από όλο και μεγαλύτερο κύκλο συγκροτημάτων και μουσικών ειδών. Παρέες δημιουργήθηκαν που κρατάνε ακόμα χρόνια πολλά και συναντιούνται με μπύρες κι αναμνήσεις από τα έτη εκείνα τα παλιά! Ο Ελλήσποντος συνέχισε να φιλοξενεί ελληνικά συγκροτήματα και μικρά ανεξάρτητα φεστιβάλ, καθώς και διοργανώσεις από δισκογραφικές εταιρείες (όπως η Μολών Λαβέ Records με πλούσιο ρόστερ) λάμβαναν αρκετά συχνά μέρος απέναντι από τη ΔΕΘ. Για τους "περίεργους", ναι αν θυμάμαι καλά έπαιξε κι ο Παύλος Σιδηρόπουλος κι οι Τρύπες εκεί μέσα!
Οι Coroner (25/1/1992) ετοιμάζουν το έδαφος για το νεκρό σημείο. Τη στιγμή που η Θεσσαλονίκη έχει χωνέψει ότι της δόθηκε απλόχερα αυτούς τους 24 μήνες. Μέχρι που τον Μάη του 1992 έρχονται οι Sepultura του Arise και ισοπεδώνουν τις αναμνήσεις μας. Κανένα encore δεν θα περιέχει ποτέ μαζί, Orgasmatron (Motörhead) + Dead Embryonic Cells + Beneath the Remains + Polícia (των δικών τους Titãs) + Primitive Future + Antichrist και μετά για αποτελείωμα ‘From the Past Comes the Storms’. Κι αυτό δεν είναι μια άλλη ιστορία. Είναι η αρχή μιας νέας.
Οι φωτογραφίες είναι από εδώ.

Popular posts from this blog

STAR.GATE – “The Dream”

Είναι καλό να μιλάς όταν έχεις κάτι να πεις. Να τραγουδάς όταν το τραγούδι σου αξίζει. Να κυκλοφορείς τη μουσική σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Να δείχνεις ότι γουστάρεις αυτό που κάνεις, ότι το δούλεψες μέχρι να το λατρέψεις και μετά το έστειλες έξω στον κόσμο να κάνει το ταξίδι του. Αυτό είναι ευδιάκριτο στο νέο “Miracle” των Star.Gate από τη Θεσσαλονίκη. Η μπάντα που είναι γνωστή για τις άριστες melodic metal συνθέσεις της έχει κυκλοφορήσει τέσσερα άλμπουμ από το 2004. Το πρώτο κι ομώνυμο, σε κλασικά Heavy Metal μονοπάτια, την αναγέννησή τους “Reborn” εννιά χρόνια μετά όπου τονίσανε τον neoclassical και power metal – hard rock ήχο τους όπως και στο επόμενο “Longing for Light” του 2016, για να φτάσουν σήμερα στο όνειρό τους “The Dream”. Εδώ κάνουν πραγματικότητα αυτά που έδιναν λίγο – λίγο όλα αυτά τα χρόνια. Με ωριμότητα, μεστές συνθέσεις και παραγωγή που αναδεικνύει τα τραγούδια τους, παρουσιάζουν ένα έργο σύγχρονου melodic metal με αρκετές πινελιές συμφωνικ

Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier

ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier Δημήτρης Τσιρώνης Σεπτέμβριος 2, 2020 Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier https://open.spotify.com/episode/5jG5tT0G85FxY0QkwyDV2M Στο δωδέκατο επεισόδιο των Beater Casts, ο Δημήτρης Τσιρώνης σου διαβάζει απόσπασμα από το βιβλίο «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier. «Εσάς; Τι θα σας έλειπε περισσότερο, αν ήταν να χαθεί για πάντα από τη ζωή σας;» Αυτό αναρωτιέται η διακεκριμένη ανθρωπολόγος Françoise Héritier (Φρανσουάζ Εριτιέ) συνθέτοντας σταδιακά ένα μωσαϊκό μικρών προσωπικών «τίποτε», με τον αναγνώστη να βρίσκει τον εαυτό του τρώγοντας πεταλίδες πλάι στο κύμα, βγάζοντας ένα πετραδάκι από το παπούτσι του, παλεύοντας στα ψεύτικα με έναν φίλο, χουζουρεύοντας το πρωί στο κρεβάτι. (από την περιγραφή του βιβλίου) Το Αλάτι Της Ζωής Γράμμα σε έναν φίλο Heritier, Francoise Εκδόσεις: Κέλευθος Σελίδες: 128 Επιμελητής: Παπαγιαννοπούλου, Δέσποινα Ημερομηνία Έκδοσης: 16/4/2013 Μουσική Miles Davis – Rubberban

Σεπτέμβριος 2020 Κάτι καλό να ακούσω;

Pedro Rebelo - Listen to me/Auditório (Crónica, 2020) Ο Πέτρος ο Ρέμπελος είναι ένας Πορτογάλος ακαδημαϊκός καλλιτέχνης. Δημιουργεί κι εκθέτει τα ηχητικά του έργα σε διάφορα σύγχρονα μέρη ολόκληρου του κόσμου. Στη δεκαετία του 2000 είχαν εμφανιστεί και κάποιες πιανιστικές συνθέσεις κι ερμηνείες του σε λιγότερο πειραματικές jazz φόρμες. Τον Σεπτέμβριο του 2020 μέσω της Crónica κυκλοφορούν δύο νέα έργα του. Το πρώτο απευθύνεται στην ελίτ των συλλεκτών φυσικής μορφής μουσικής με τίτλο «Auditório» σε μία εξεζητημένη βινυλιακή έκδοση σε κουτί συνοδευόμενη από μεταξοτυπία και βιβλιαράκι (όχι καταθέσεων!). Η πρώτη πλευρά περιλαμβάνει την επανασύνθεση μέρους περσινού installation στη Λισσαβώνα με χρήση νέου ηχητικού υλικού της αρχικής που μέρος της παρουσιάζεται στη δεύτερη πλευρά. Η επόμενη κυκλοφορία παρουσιάζεται με τον τίτλο «Listen to me» κι έρχεται σε απλή κασετούλα για θνητούς. Περίεργοι ήχοι από μηχανήματα, επιπλέον εφέ, εναλλαγή ταχυτήτων και ηχητικές καταστάσεις που επιμηκύνονται σε