Skip to main content

Paul “The Ripper” Stretch

Paul “The Ripper” Stretch

Ένας εφιάλτης των σύγχρονων μουσικών, μια φανταστική ιστορία διάσημων αυτοκτονιών κι ένα ηχητικό ντοκουμέντο. Του Δημήτρη Τσιρώνη

 

Ήταν μια παράξενη σύμπτωση. Όπως οι περισσότερες που φυσικά ονομάζονται έτσι. Πέρασε λίγος χρόνος μέχρι να συνειδητοποιήσουν ότι οι αυτοκτονίες των μουσικών συνδέονταν με ένα καινούργιο λογισμικό.

Όλα ξεκίνησαν όταν ο Παύλος βρήκε τα μικρά δισκάκια του πατέρα του. Με περιέργεια ξεκίνησε ένα ένα να τα τοποθετεί στο παλιό φορητό πικάπ του παππού του. Μέχρι που έφτασε σε ένα τραγούδι με τον τίτλο “Jolene”. Εκεί βρήκε το λάθος στην εκτύπωση κι αρχικά πίστεψε ότι έγινε πλούσιος με μία τυχαία mispress έκδοση που ανέγραφε 45 στροφές αλλά έπαιζε στις 33. Ο Παύλος ρίπαρε το τραγούδι στις “σωστές” στροφές κι όλα άρχισαν σιγά σιγά να ξετυλίγονται.

Πρώτος αυτοκτόνησε ο Tim Hecker, ήταν μια δυσάρεστη στιγμή για την παγκόσμια ambient κοινότητα των μουσικών. Δεν ήταν δύσκολο να καταλάβει ο λιγάκι υποψιασμένος ακροατής ότι αυτές οι ατμόσφαιρες που κυλάνε έτσι αργά και μυσταγωγικά προέρχονται από κάποια άλλα τραγούδια, συχνά πολύ γνωστά. Αυτό σήμαινε ότι ακόμα και αυτοί οι τόσο “ψαγμένοι” παραγωγοί καταλήγουν στις εύκολες λύσεις τύπου “Bohemian Rhapsody”, “Take On Me” ή και ενίοτε στον μεγάλο μουσικοσυνθέτη Bieber. Όταν αυτοκτόνησε ο William Basinski το θέμα άρχισε να απασχολεί περισσότερα τις μουσικές tabloids.

Ólafur Arnalds 

Ο Παύλος είχε εργασία στο μεταπτυχιακό τη δημιουργία ενός νέου λογισμικού μέσω της απλούστατης πλατφόρμας Android Studio. Αρχικά έκανε ένα mockup πείραμα έχοντας στο μυαλό του εκείνο το τραγουδάκι της υπερήλικης Dolly Parton. Η ιδέα του ήρθε όταν χτύπησε στο κινητό του η είδηση ότι η γνωστή ερμηνεύτρια φωτογραφήθηκε να κάνει το εμβόλιο για την προστασία απ’ τον κορονοϊό. Έτσι ο Παύλος θυμήθηκε το “Jolene” που τόσο του άρεσε να παίζει πιο σιγά και με μια μικρή αναζήτηση στο youtube βρήκε πάμπολλες “εκτελέσεις” hit songs παιγμένες 80% πιο αργά. PaulStretch λεγόταν το διάσημο plugin που τόσοι και τόσοι χρησιμοποιούσαν την τελευταία δεκαετία. Αυτός το μόνο που σκέφτηκε και εφάρμοσε σε λίγη ώρα ήταν την αντίστροφη διαδικασία!

Το μεγαλύτερο σοκ ήταν η αυτοκτονία του Ólafur Arnalds! Ο καλλιτέχνης που είχε βγάλει στην Decca δίσκους σύγχρονης πιανιστικής μουσικής, με τα αμέτρητα κονσέρτα και τη συνοδεία ορχήστρας ήταν απ’ τους πρώτους που ενσωμάτωσε στις ηχογραφήσεις τεχνικές PaulStretch. Φυσικά, όπως τόσοι άλλοι, ποτέ δεν σκέφτηκε να δημοσιοποιήσει τον τρόπο παραγωγής των μελαγχολικών του ασμάτων. Ούτε ο Nils Frahm το ήξερε, ή τουλάχιστον έτσι δήλωσε για να δικαιολογήσει την αδυναμία ν’ αφαιρέσει τη ζωή του.

 

Η εφαρμογή του μεταπτυχιακού φοιτητή Παύλου από τη Θεσσαλονίκη πήρε τα εύσημα των καθηγητών του και τελικό βαθμό “10”. Αρχικά την ανέβασε στο GitHub και τη δημοσιοποίησε στο προφίλ του στο LinkedIn. Δεν χρειάστηκε πολύ να γίνει viral όταν ένα τοπικό μουσικό portal της Νοτιοανατολικής Ευρώπης έκανε ένα άρθρο γι’ αυτό. Τα υπόλοιπα είναι ιστορία. Πρόσφατη ιστορία. Έτσι κι αλλιώς πάνε χρόνια πολλά που έχουν να απασχολήσουν τον μουσικό τύπο αυτοκτονίες συνθετών. Και σίγουρα η πρώτη φορά που οφείλονταν σε ευθιξία και καλλιτεχνική ανησυχία. Η εφαρμογή του Παύλου ονομάστηκε RewindStretch (by Paul Salonikios) και στον διεθνή τύπο παρουσιάστηκε ως η νεκρανάσταση του Charles Manson στην ψηφιακή εποχή.

(Η ιστορία είναι φανταστική και η επιλογή των καλλιτεχνών το ίδιο. Η συνοδευτική ψηφιακή κασέτα 60 λεπτών με τίτλο “Bohemian PaulStretchody” είναι ενδεικτική των δυνατοτήτων του PaulStretch και είναι το μόνο εφέ που χρησιμοποιήθηκε για τη δημιουργία της από τα κομμάτια (αυτούσια): “Bohemian Rhapsody”, “Stairway to Heaven”, “Let It Be”, “Take On Me”, “El Diablo” και “Fuego”.)

Popular posts from this blog

STAR.GATE – “The Dream”

Είναι καλό να μιλάς όταν έχεις κάτι να πεις. Να τραγουδάς όταν το τραγούδι σου αξίζει. Να κυκλοφορείς τη μουσική σου με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Να δείχνεις ότι γουστάρεις αυτό που κάνεις, ότι το δούλεψες μέχρι να το λατρέψεις και μετά το έστειλες έξω στον κόσμο να κάνει το ταξίδι του. Αυτό είναι ευδιάκριτο στο νέο “Miracle” των Star.Gate από τη Θεσσαλονίκη. Η μπάντα που είναι γνωστή για τις άριστες melodic metal συνθέσεις της έχει κυκλοφορήσει τέσσερα άλμπουμ από το 2004. Το πρώτο κι ομώνυμο, σε κλασικά Heavy Metal μονοπάτια, την αναγέννησή τους “Reborn” εννιά χρόνια μετά όπου τονίσανε τον neoclassical και power metal – hard rock ήχο τους όπως και στο επόμενο “Longing for Light” του 2016, για να φτάσουν σήμερα στο όνειρό τους “The Dream”. Εδώ κάνουν πραγματικότητα αυτά που έδιναν λίγο – λίγο όλα αυτά τα χρόνια. Με ωριμότητα, μεστές συνθέσεις και παραγωγή που αναδεικνύει τα τραγούδια τους, παρουσιάζουν ένα έργο σύγχρονου melodic metal με αρκετές πινελιές συμφωνικ

Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier

ΑΦΗΓΗΣΕΙΣ Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier Δημήτρης Τσιρώνης Σεπτέμβριος 2, 2020 Beater Cast: «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier https://open.spotify.com/episode/5jG5tT0G85FxY0QkwyDV2M Στο δωδέκατο επεισόδιο των Beater Casts, ο Δημήτρης Τσιρώνης σου διαβάζει απόσπασμα από το βιβλίο «Το Αλάτι της Ζωής» της Françoise Héritier. «Εσάς; Τι θα σας έλειπε περισσότερο, αν ήταν να χαθεί για πάντα από τη ζωή σας;» Αυτό αναρωτιέται η διακεκριμένη ανθρωπολόγος Françoise Héritier (Φρανσουάζ Εριτιέ) συνθέτοντας σταδιακά ένα μωσαϊκό μικρών προσωπικών «τίποτε», με τον αναγνώστη να βρίσκει τον εαυτό του τρώγοντας πεταλίδες πλάι στο κύμα, βγάζοντας ένα πετραδάκι από το παπούτσι του, παλεύοντας στα ψεύτικα με έναν φίλο, χουζουρεύοντας το πρωί στο κρεβάτι. (από την περιγραφή του βιβλίου) Το Αλάτι Της Ζωής Γράμμα σε έναν φίλο Heritier, Francoise Εκδόσεις: Κέλευθος Σελίδες: 128 Επιμελητής: Παπαγιαννοπούλου, Δέσποινα Ημερομηνία Έκδοσης: 16/4/2013 Μουσική Miles Davis – Rubberban

Σεπτέμβριος 2020 Κάτι καλό να ακούσω;

Pedro Rebelo - Listen to me/Auditório (Crónica, 2020) Ο Πέτρος ο Ρέμπελος είναι ένας Πορτογάλος ακαδημαϊκός καλλιτέχνης. Δημιουργεί κι εκθέτει τα ηχητικά του έργα σε διάφορα σύγχρονα μέρη ολόκληρου του κόσμου. Στη δεκαετία του 2000 είχαν εμφανιστεί και κάποιες πιανιστικές συνθέσεις κι ερμηνείες του σε λιγότερο πειραματικές jazz φόρμες. Τον Σεπτέμβριο του 2020 μέσω της Crónica κυκλοφορούν δύο νέα έργα του. Το πρώτο απευθύνεται στην ελίτ των συλλεκτών φυσικής μορφής μουσικής με τίτλο «Auditório» σε μία εξεζητημένη βινυλιακή έκδοση σε κουτί συνοδευόμενη από μεταξοτυπία και βιβλιαράκι (όχι καταθέσεων!). Η πρώτη πλευρά περιλαμβάνει την επανασύνθεση μέρους περσινού installation στη Λισσαβώνα με χρήση νέου ηχητικού υλικού της αρχικής που μέρος της παρουσιάζεται στη δεύτερη πλευρά. Η επόμενη κυκλοφορία παρουσιάζεται με τον τίτλο «Listen to me» κι έρχεται σε απλή κασετούλα για θνητούς. Περίεργοι ήχοι από μηχανήματα, επιπλέον εφέ, εναλλαγή ταχυτήτων και ηχητικές καταστάσεις που επιμηκύνονται σε